Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
Overweegt u een auto met verbrandingsmotor of een full hybride? Dan maakt het fiscaal gezien niet uit of u deze in 2026 of 2027 aanschaft. De autokosten zijn immers niet meer fiscaal aftrekbaar, ongeacht of u een eenmanszaak of een vennootschap heeft.
Overweegt u daarentegen een plug-in hybride en heeft u een eenmanszaak? Dan zijn de autokosten, met uitzondering van de brandstofkosten, in principe nog gedurende de volledige gebruiksduur fiscaal aftrekbaar volgens de gramformule, met een maximum van 75%. Het maakt hierbij niet uit of u de auto in 2026 of 2027 aanschaft. Voor ‘echte’ plug-inhybrides met een CO₂-uitstoot van maximaal 75 g/km (volgens de Euro 6e-bis-norm), is de maximale fiscale aftrekbaarheid evenwel 100% bij aanschaf in 2026 en 95% bij aanschaf in 2027. Voor een plug-inhybride met een lage CO₂-uitstoot kan het dus fiscaal voordeliger zijn om deze nog in 2026 aan te schaffen met uw eenmanszaak.
Wenst u een volledig elektrische wagen aan te kopen? Dan loont het fiscaal gezien, zowel voor eenmanszaken als voor vennootschappen, om dit nog in 2026 te doen. De autokosten blijven immers gedurende de volledige gebruiksduur voor 100% aftrekbaar. Wacht u met de aanschaf tot 2027, dan wordt de aftrekbaarheid beperkt tot 95%.

Deze website gebruikt zowel eigen cookies als cookies van derden om onze diensten en navigatie op onze website te analyseren om de inhoud te verbeteren (analytische doeleinden: bezoeken en bronnen van webverkeer meten). De wettelijke basis is de toestemming van de gebruiker, behalve in het geval van basiscookies, die essentieel zijn om door deze website te navigeren.